torsdag 11 augusti 2016

Tamburen

Ett av mina många projekt har att göra med rensning. Det är kanske snarare ett livslångt projekt. I varje fall så försöker vi använda bort så mycket av det material som vi har i knutarna. Dels för att skapa utrymme och ordning, men också för det psykiska välbefinnandet.


Hade lite målfärg kvar från senaste takmålningsprojekt som jag ville få bort. Denna gång fick en del av väggen i tamburen sig en omgång, liksom taket. Tidigare fanns en skrubb där den nya vågräta panelen är nu. Skrubben lämnade efter sig ett ljust område i taket, vilket syns om man tittar i hörnet vid taket.


Eftersom jag ville få mera ljus i utrymmet och en jämn färg i taket så passade den vita färgen bra till detta ändamål. Resten av tamburen har jag tänkt mig att får behålla den gamla panelen med den gamla färgen. Min första tanke då vi flyttade var att ta bort den gamla panelen och laga om allting. Men jag har ändrat mig (tack och lov) och tycket numera att den gamla panelen är riktigt charmig. Eventuellt får jag ta och behandla det på något sätt. Sen när jag kommer på med vad...


Taket målade jag två gånger men får ta det ett varv till nästan gång jag har överloppsfärg. Från tamburen går en dörr in i vårt sovrum. Denna dörr måste vi täcka inför vintern eftersom den släpper igenom värme. Tamburen är nämligen kall. Vi har funderat av och an hur vi ska få det att fungera och hur vi ska göra det här snyggt. Nu har jag en plan och en vision och har beställt lite tapet för detta miniprojekt.



Helt skönt att få någonting gjort i detta utrymme också. Jag är nöjd med att det blev ljusare, fräschare och mera enhetligt. Till följande får jag som sagt fundera på dörren men också på en hatthylla. Vi har faktiskt restvirke som går att använda till det så vi får väl se vad vi hittar på.

2 kommentarer:

  1. Skulle det gå att täcka dörren med en redig gardin av tjockt tyg/flera lager tyg? Tänk duschgardin och stång men framför dörren ;) sku gå lätt att ta bort till sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom första vintrarna gjorde vi så. Förra vintern täckte J med både skiva och isolerade med Ekovilla och det fungerade helt enkelt mycket bättre. Det blev smidigare med en dörr mindre i sovrummet och så kom vi på att vi sku kunna få in mera förvaring för våra kläder :) själva dörren tänkte vi flytta i hålet mellan sovrummet och vardagsrummet istället!

      Radera