fredag 8 juli 2016

Sponsorerat inlägg: DISC-analys


Inlägget är ett kommersiellt samarbete mellan discanalys.com och bloggen Livet bakom takana.

discanalys.com

Det här blir inlägg nummer 100, jiippii! Jag firar detta i form av ett bloggsamarbete. Eftersom jag går igång på test och personlig utveckling så var jag inte sen med att tacka ja då Pär Svensson från discanalys.com tog kontakt med mig angående en DISC-analys. 

Vad sjutton är en DISC-analys undrar du kanske? Jo, DISC är ett verktyg som används för analys av beteende och kommunikationsstilar, utan att analysera personligheter. Det används för att få en ökad förståelse för personers olika sätt att interagera med varandra, och är ett användbart verktyg vid rekrytering, grupp- och ledarskapsutveckling, konfliktlösning och förbättring av arbetsklimatet.

DISC-analys är grundat i beteendeforskning och har utvecklats till sin nuvarande form efter många års utvärdering och förbättring. Grunden till det som senare kom att bli DISC var boken ”Emotions of Normal People” som publicerades 1928 av William Marston. Marston var en spännande man och en föregångare på flera områden. Han var psykolog, men även advokat och uppfinnare. Han uppfann bl.a. den första lögndetektorn. Utöver detta hade han en mycket modern syn på kvinnor och var en stark supporter av rörelser för kvinnors rättigheter. 


discanalys.com

Själva ordet DISC är en förkortning som står för Dominans, Influens, Stabilitet och Konformitet (Compliance). Dominans står för hur man närmar sig svårigheter och utmaningar. Influens står för hur man överför tankar och idéer till sin omgivning. Stabilitet står för hur man svarar på omgivningens tempo. Konformitet står för hur man svarar på omgivningens regler och rutiner.

Testet som ligger som grund för analysen har formen av en självskattning och består av 28 frågor. Alla frågor har 4 svarsalternativ, motsvarande D, I, S och K. För varje fråga får den svarande ange dels det alternativ som bäst passar in, och dels det som passar sämst. Utifrån svaren får man poäng på åtta olika skalor. Poängsumman är alltid 28. Denna analys tar ungefär 10-15 minuter och är väldigt enkel att göra. Efter att testet var gjort skickade Pär en sammanfattande rapport åt mig. Rapporten innehöll en utförlig genomgång av mina naturliga styrkor, sätt att organisera mig, motiverande faktorer, m.m, utifrån resultatet i testet.

En kommunikativ stil består av en blandning av de fyra elementen (D,I,S,K) i olika proportioner. De representeras av fyra olika färger. Varje färg representerar en kommunikativ stil, men alla människors beteendestil har en blandning av alla fyra färgerna.


  • Röd- En sådan person har egenskaper som rättfram, uppdragsinriktad, självsäker etc.
  • Gul- Har egenskaper som bygger på att skapa goda relationer med människor. Andra egenskaper är positiv förstärkning, glädje och social.
  • Grön- Kännetecknar en person som är pålitlig och slutför uppdrag denne har tagit på sig. Det är en person som du vänder dig till för att lyssna i tider av oro.
  • Blå- Är en person som fattar sina beslut på fakta och är väldigt noga med detaljer. Andra egenskaper hos Blåa-personer är att det är analytiska och duktiga på att bygga upp strukturer.  



Bildkälla
Testet visade att jag är en Gul/Grön person, med liten majoritet på den gula. Vilket jag tyckte att stämmer väldigt bra överens med hur jag uppfattar mig själv.


Gul
/Grön – I/S

Entusiastisk, självsäker, uthållig, eftertänksam
Allmänt: Utåtriktad, omtänksam, sällskaplig, lugn
Mål: Stöd & Uppmärksamhet
Söker: Uppskattning & Tid
Undviker: Ensamhet & Förändring
Under press: Verbalt attackerande eller Kompromissande
Framtoning: Vänlig & Stödjande

Strategi: Pålitlig & Människor




Här kan du läsa mera om de olika färgerna.


Skillnad mellan grundbeteende och ett anpassat beteende tycker jag att är väldigt intressant. I rapporten framkom vilka anpassningar jag gör i förhållande till mitt grundbeteende. Mitt anpassade beteende avspeglar de förändringar som jag känner att jag behöver göra för att passa in i en viss situation, till exempel på arbetsplatsen. Detta stämmer bra in med tanke på att jag jobbar som coach och lärare. Jag är tvungen att bjuda på mig själv i en grupp varje gång, oberoende av dag, feeling, vad jag vill eller inte.


Att se till att man kan kommunicera på ett bra sätt med sina anställda är A och O för en ledare och här kan DISC utgöra ett bra redskap, både för de anställda (till exempel i samband med utvecklingssamtal) men framförallt som redskap för att få insikt om det egna sättet att kommunicera och hur detta kan utvecklas. Jag hoppas verkligen att vi i framtiden kunde ta mera vara på olika verktyg som främjar kommunikationen på arbetsplatserna och ta hänsyn till olika personligheter. Pär sa det så bra under vårt Skype-samtal, det är ju människorna som är grejen på arbetsplatsen, inte pengarna.

Det finns ett stort utbud av olika typer av tester och analyser på marknaden, som mäter beteende, personlighet, begåvning, med mera. Vissa är giltiga och pålitliga, andra är mindre seriösa och en del går att byta ut mot horoskop utan att man märker någon skillnad i resultatet. Så det gäller att kolla noggrant med vilken instans man har att göra med.

Personligen tyckte jag att testet var förvånansvärt träffsäkert med tanke på hur snabbt det gick. Lite skrämmande dock att läsa en rapport om sig själv, men det var nog värt besväret. Resultaten är väldigt användbara för mig som gärna vill utveckla min yrkesskicklighet men också min förmåga att kommunicera i andra sammanhang. Det är enbart genom mig själv som jag kan lära känna andra också. 

Mera information om företaget och produkten hittar du på den här länken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar