torsdag 16 juli 2015

Brasugnen byter färg

Regndagarna inspirerar till projekt här inomhus. Det mesta har stått stilla hela våren och början av sommaren, utearbetena har frestat mera. Medan Joakim har lagt upp paneler så har jag behandlat brasugnen i köket.


Så här såg ugnen ut tidigare i vintras. Innan jag målade muren. Härligt med ljusröd mur mot den gråa naturstenen...


Efter att vi fått golvet på plats och ytan behandlad med oljevax, så har det sett ut så här en tid.


Så här gjorde jag. Först slipa jag bort fläckar från ugnens yta med sandpapper. Sedan behandlade jag fogarna på ugnen. Fogmassan ingick i paketet som vi beställt från tulikivishop, liksom sandpappren, penslarna, instruktioner, ja... till och med målartejpet fanns med.


Sedan målade jag ugnen med Tulikivi Color. Jag valde färgen vit, men alternativet mörkgrå finns också. Här är ugnen efter omgång 1.


Efter omgång 3 var jag nöjd. I burken blev över hälften av färgen kvar, så den var nog dryg kan man säga.


Tadaa! Här är den nu. Ser ut som ny. Vi är svinnöjda med slutresultatet.

Här kan du titta på en video över hur det hela går till. Paketet med målfärg och tillbehör är ganska dyrt, men vi ville inte ta risken att misslyckas i det här. Eftersom brasugnens märke är Tulikivi så kändes det naturligt och tryggt att välja ett alternativ som de har testat på sina produkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar