torsdag 5 februari 2015

Köket under arbete

Tidigare nämnde jag att vi håller på att renovera vårt kök. Det här är ett av våra många "evighetsprojekt" i huset. Det som gör att det hela tar tid är:

1. Vi gör allting själva
2. Vi har ingen aning om vad vi håller på med så vi tar reda på vart efter
3. Ett gammalt hus slutar aldrig att överraska
4. Vi får konstant nya och bättre idéer om hur det hela ska förverkligas
5. Vi renoverar med liten budget
6. Vi ser det hela som en rolig hobby och inte ett måste
7. Pga punkt 6. så går renoverandet framåt endast då vi har lust och ork

Här är vårt kökshörn vi använt under det första året. Hörnet fungerade helt bra men jag kände stor angst över den gamla köksinredningen och plastmattan som var fastklistrad på väggen.



Sedan började det hända. I samma hörn kom den gamla ytterväggen till huset fram. Köket och badrummet är byggt någon gång under slutet av 70-talet. Medan den ursprungliga stockstugan är från 1890.



Rödmyllan satt fortfarande kvar på stockarna och det såg ganska roisigt ut. Smutsiga var de förstås också och färgen var ojämn.



Vi tog fram slipmaskinen och jag började experimentera.



Nu är hela väggytan slipad och det var nog ganska hårt arbete att få det någorlunda jämnt. Det mesta av rödmyllan är nu ett minne blott. Till slut tog jag och putsade väggen ett varv med lufttryck så att det sista skräpet lossnade från skarvarna.



Ännu funderar jag om ytan borde behandlas på något sätt eftersom den är belägen i köket och kommer säkert att suga i sig en massa flott. Så det blir väl ännu att googla lite och bläddra i våra renoveringsböcker om tips.


Ack dessa överraskningar håller mig nog pigg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar