onsdag 15 oktober 2014

Livet bakom takana del 1

För ungefär ett år sedan gjorde jag och min man Joakim ett husköp. Båda längtade efter något eget samtidigt som vi också längtade ut till landet. Hyran som vi betalade för vårt förra ställe i Vasa började kännas orimligt hög för vår ekonomi. Dessutom kändes tanken om att kasta pengar åt någon annan varje månad rent ut sakt som slöseri. Att köpa ett hus i en by som vi inte ens visste om att fanns och dessutom i Vörå, av alla världens ställen, var för mig till en början en främmande tanke. Karisbo som jag är. Efter många långa samtal, analyser, budgetplaner och tänk-om-scenarion så var det bestämt. Vi går och tittar. Vi föll för huset direkt och såg potentialet i det. Däremot var priset oroväckande lågt eftersom försäljaren sa ifrån sig allt ansvar. Det var som att köpa grisen i säcken. Men vi gjorde det, och inte en dag har vi ångrat det.



Tanken var att vi skulle bo i huset i dess dåvarande skick, men eftersom det kliade så tusan i mannens fingrar så tog det inte länge förrän de gamla ytmaterialen fick åka ut.


Under plastmattan kom ett trevligt gammalt trägolv fram. Det var i så pass gott skick att vi kan utnyttja det i två av rummen på nedre våningen. Bilden är från vårt blivande vardagsrum.


När detta ljuvliga blåa trägolv kom fram, grät jag en skvätt. Så lycklig var jag. Har alltid drömt om ett torp på landet med gammalt trägolv. Efter en stund grät jag för att vi också hittade någon form av mikrobväxtlighet under golvet (läs början till mögel). Men det visade sig vara ett lätt åtgärdat problem eftersom det upptäcktes i tid.


Mycket skräp har vi tömt och mycket finns ännu kvar att tömma. Jag har gjort många fina fynd i våra knutar. Saker som många säkert klassar som skräp, men för mig är det skatter.


Vintern kom och vi höll oss varma med hjälp av husets många eldstäder. Ingen el används för uppvärmning, tills vidare. Haban min växer naturligt av alla hushållssysslor här hemma. Det passar mig bra, för jag var ganska så trött på att gå till gymmet.


Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar